..............
Iar fata aceea, iata,
Se uita la mine cu sufletul...
Nu, draga, nu te deranja sa ma iubesti.
O cafea neagra voi servi, totusi
Din mana ta.
Imi place ca tu stii s-o faci
Amara.
(Marin Sorescu)
..............

miercuri, 1 aprilie 2009

Hai la munca cea maaa-re!


Maine voi da explicatii in sedinta extraordinara. (cel tarziu poimaine)

Ca mi’am permis sa spun lucruri urate despre mareata multinationala in care ne intregram.

Adica o piticanie (de la vanzari - telesales - ce pana mea poate sa vanda o companie de curierat prin telefon???) nemultumita in primul rand de viata’i secsuala, recte nemultumite de orice misca pe lumea asta, a avut tupeul sa’mi spuna prostii si pe ton de sus pe motiv ca ea e aia care de doi ani lucreaza in multinationala!

Ei bine, i’am explicat ca multinationala aia a ei poate sa si’o bage unde’i lipseste (de fapt nu i’am spus explicit asta ci i’am dat doar motivele necesare).

Si am luat frumos cateva exemple. Echipa IT multinationala vrea sa renuntam la vlanuri (adica o chestie retelistica se pare prea avansata pentru ei). Ca ei n’are asa ceva, si chiar daca ei visa din frageda pruncie la asta... mai mai bine poate renuntam... ei venind cu o retea de vro’suta de chestii, noi de vro’ sase. Sute. Apoi, ca niste chestii nu merg intre serverele noastre de mail, de ce nu scadem noi nivelul de securitate pe serverul nostru de mail? Mai ai mancat matraguna sau te faci? Pai sti ce este chestia asta de care vorbim? Mai, nu intru in detalii tehnice (ca nu era IT’st sau de ce?)... si alte cateva duioase de’a binelea, cum ar fi faptul ca omul lor de retea recomanda cuiva sa scoata dintr’un panou de’al nostru un patch la’ntamplare... ca sa bage el un fir – e drept, daca ei n’are vlanuri, nu stia ca face o laie cu treaba asta, dar oricat de incapabil era isi dadea seama ca poate sa ne creeze probleme greu de rezolvat – din simplu motiv ca atunci cand rezolvi o problema de conexiune nu te gandesti NEVER ca a trecut cineva pe la tine si fara sa’ti spuna ti’a scos fire din panou!Sau cum ar fi ca atunci cand am avut de migrat userii unui domeniu (si vroiam sa migrez si conturile windows de pe statii aferente) m'am consultat cu omul lor de baza - care mi'a dat cateva raspunsuri inutilizabile, unul dintre ele fiind cel care mi'ar fi produs pagube irecuperabile... din neatentie, rea-vointa sau incompetenta?

Acum am exagerat. Nu i’am povestit stupidei atatea lucruri.

Am mentionat doar pe la suprafata unu sau doo.

In schimb i’am explicat ca luand’o firesc, o multinationala, cu o cultura organizationala creata intr’o formula occidentala nu va functiona NEVER pe plaiurile astea ca la mama ei acasa. Pen’ca a cultura organizationala a fost creata avand la baza modele comportamentale ale individului occidental.

Care acest individ occidental se deosebeste de individul estic 100% in ceea ce priveste conceptia despre viata, munca, datorie samd. Si nu neaparat din motive de balcanisme, turcisme, comunisme. Ci din motive de ortodoxisme. Care se detaseaza de catolicisme si mai ales de protestantisme in mod crunt la aceste capitole (de fapt nu ortodoxismele se detaseaza de catolicisme, ci invers). Ori cca 2000 de ani in constiinta populara au fost pompate la noi un tip de principii si un set de valori, la ei alt tip de principii, alt set de valori. Chiar daca de o generatie incoace (poate o generatie si jumatate) biserica si’a pierdut autoritatea, principiile din spate au ramas. Si daca ele nu sunt ascultate la nivel constient, umbrele lor isi fac simtita existenta in mod inconstient. Au devenit “atitudini”. Faimoasa atitudine contemplativa de par example. Este imposibil ca dupa acesti 2000 de ani de diferenta diametrala sa devenim brusc la fel in cativa ani. Iar ceea ce se intampla este reeditarea povestii formei fara fond de care ne spuneau eminescu, maiorescu si restu’ liotei. Aparate statale care la ei (occidentali) au compus mecanisme sanatoase la noi au creat birocratia. Findca la noi nu au avut o cretere organica (prin necesitate) ci au fost aplicate modele de organizare ce erau straine modului nostru de actiune. Si nu fi’nca am fi rai sau inapoiati ci fi’nca suntem ALTFEL! Am starnit de altfel cu ceva ani in urma discutia asta cu profesorul de filosofia culturii de la iubita mea facultate (ah, tre’ sa povestesc si de ea). Dupa vre’un an o colega m’a anuntat ca tipu’ a scos o carte cu tema asta. Iac’asa! De ceva vreme vad pe la nenea plesu multe afirmatii care bat in directia asta.

Ei bine, ce a ajuns in 48 de ore la urechile managerilor din multinationala? Va spun eu ca nu veti ghici in veci: ca as fi zis ca “multinationala asta e de cacat!”


7 comentarii:

  1. Eh, probabil nu va fi cine stie ce. Te va lua persoana de la HR si te va intreba una-alta, tu vei explica faptul ca nu asta era ideea pe acre ai exprimat-o.... el/ea va zice "fii si tu mai atent la ce spui ca uite, se interpreteaza", tu vei zice 'ok" si aia va fi.
    Pe scurt, toata treaba asta mi se pare o tampenie. Trist ca astea sunt lucrurile care se intampla in anul 2009, cand se presupune ca sutnem ceva mai evoluati decat acum 10-20-30 de ani.

    RăspundețiȘtergere
  2. a, pai discutia cu hr'ul a fost deja. si i'am zis ca eu nu ma schimb. pen'ca nu sunt genul care aplica aia cu "capul plecat sabia nu'l taie". si sa raporteze linistita chestia asta daca are datorie de serviciu in sensul asta.

    RăspundețiȘtergere
  3. Nu te cunosc, dar ai castigat respectul meu vesnic. :)) Am lucrat si eu intr-o multinationala si am plecat de curand tot pentru ca...n-am vrt sa ma schimb. Si culmea e ca, cica, si eu as fi spus ca acea multinationala e de rahat. Culmea e ca n-am facut-o...

    RăspundețiȘtergere
  4. Hotarat lucru, multinationalele au un ceva aparte :))
    Eu ma simt bine lucarnd intr-una, dar admit ca sunt multe lucruri aiurea. Poate ca fiecare omulet de-acolo percepe ca nefiind ok cate ceva. Probabil ca fiecare alt lucru diferit :))

    Cum s-a terminat "meciul", ne spui?

    RăspundețiȘtergere
  5. to'ma am iesit din sedinta. mi'am spus povestea - foarte pe scurt si cu foarte multe intreruperi. mi s'a spus ca mi'am depasit atributiunile. ceea ce e adevarat. nu s'a vrut o discutie reala - deci nu am avut cand sa le spun ca "nene ori ma inghititi asa cum sunt ori imi dati ajutor de somaj...". asta oficial. neoficial, voi simti mai mult ca sigur in timp efectele. ca m'am pus "bine" cu potential viitorul meu sef de echipa! :D

    RăspundețiȘtergere
  6. Foarte interesant articol.
    Dar si in Occident este coruptie la multinationale si angajatii se comporta toti dupa politica companiei, adica multinationala le-a spalat bine creierele si nu au nici o opinie personala.
    Ati facut foarte bine ca ati luat atitudine si nu va lasati calcat in picioare.

    RăspundețiȘtergere
  7. da, mi se pare si mie interesant:... tu imi vorbesti la plural?

    RăspundețiȘtergere

spui, semnezi.