..............
Iar fata aceea, iata,
Se uita la mine cu sufletul...
Nu, draga, nu te deranja sa ma iubesti.
O cafea neagra voi servi, totusi
Din mana ta.
Imi place ca tu stii s-o faci
Amara.
(Marin Sorescu)
..............

marți, 25 octombrie 2011

de ce Balzac

 
Este totusi uimitor Balzac. Daca n’am gasit ceva de cumparat, am luat la intamplare din biblioteca mostenita ramasa de la tata. Prima tentativa lasata din mana dupa – cred – mai putin de 10 pagini. Penibila. Cartea. De acord cu individul Mihail Sebastian care spune si el prin jurnalul sau ca Balzac ie naspa. Dupa cateva zile insa, in disperare pun mana pe o carte tot a lui, probabil la fel de necitita - de catre mine. A inceput / continuat fenomenul baba Roza – carti citite in copilarie / adolescenta… s’au sters din RAM (RAM adica memorie de lucru, memorie volatila).

Si o citesc exclusiv in metrou (evident, am rezistat mai mult de 10 pagini deja).

Cea mai frumoasa parte a ei este cea organoleptica. Este o carte veche, cu paginile ingalbenite, cu acel miros puternic de carte. Azi in metrou mi’am mascat la un moment actiunea intr’o  miscare de cogitare si mi’am bagat nasul in paginile ei inspirand puternic. De ce nu se fac parfumuri cu acest miros? E adevarat - nu inspira nimic sexual, dar sunt convins ca ar stimula discutii inteligente. Sau ar stimula autocenzurarea prostiilor, aducandu’le aminte respectivilor ca exista ceva numit Cunoastere (obiectiva)… inainte sa considere ca totul se supune parerii personale.

Balzac. Actiunea, personajele, dialogurile… in continuare nimic notabil. Ba chiar prea ades trase de par, neconvingatoare, neverosimile. Si totusi il gasesc uimitor.

Pentru ca intre actiune, personaje si descrierile decorurilor exista inghesuite ascunse descrieri ale naturii umane de o limpezime remarcabila!

Trebuie sa fi citit ceva Balzac in adolescenta. Da’ daca nu mi’a spus nimeni ce e de citit la el… am ignorat. Probabil as fi scutit ceva ani de cautari / nedumeriri / razvratiri. Sau as fi fost convins ca greseste (sau ca trebuie sa greseasca) si m’as fi incapatanat sa demonstrez existenta sublimului in natura umana acolo unde… e greu de gasit asa ceva in mod obiectiv.

De regula cand gasesc asemenea randuri remarcabile le iau frumos si le pun pe’aici. Insa acum sunt prea multe. Si mi’e (cred) lene.

Unele nu sunt explicative in sine, insa prin rezonanta cu truvari proprii devin sublime. De exemplu, spune la un moment dat de acele persoane care desi par … (un superlativ, la alegere) in realitate au “firea nemaipomenit de orgolioasa, inima rece, marea supunere fata de conveniente”. Aceasta trasatura de mare supunere fata de conveniente este o exprimare atat de eleganta si simpla explicand un fenomen cu care mi’am batut mult timp cuie in talpa (si inca o mai fac).

De exemplu gasesc adineauri pe un blog un articol in care… sa zicem ca se stipula ca homosexualitatea este fireasca in timp ce bestialitatea (zoofilia) nu!
Daca ar fi trait acum 100 de ani aceeasi persoana ar fi fost de parere ca nici homosexualitatea nu este firesca, daca ar trai peste 100 de ani ar considera ca si zoofilia este fireasca.
Fiindca argumentatia nu ii era bazata pe cunoasteri profunde, ci pe mare supunere fata de conveniente, care conveniente azi sunt favorabile homosexualitatii si defavorabile bestialitatii.

si asa mai departe…
 

12 comentarii:

  1. Mi, a name I call myself25 octombrie 2011 la 20:39

    1. "Da’ daca nu mi’a spus nimeni ce e de citit la el"...ca sa nu faci aceeasi greseala cu noi, zi-ne titlul cartii
    2. s-a zvonit la un moment dat aceasta initiativa http://www.tabu.ro/karl-lagerfeld-va-lansa-un-parfum-cu-miros-de-carti/ , dar se pare ca a fost ulterior infirmata.

    RăspundețiȘtergere
  2. 1. pai nu e o carte anume, ci este vorba de ce anume din cartile lui consider ca merita. nu actiunea, nu dialogurile... ci descrierile societatii si a firii umane. ca fapt divers citesc istoria celor 13. enorm de lungi pasaje plicticoase. necesara multa rabdare pentru a le citi totusi cuvant cu cuvant pentru a gasi lucrurile despre care povestesc. m'am uitat pe wiki despre acest musiu. intr'adevar, a studiat natura umana - psihologie, filosofie. deci acum inteleg de unde... mai putin cu pana, desi a facut ravagii in epoca si pe partea asta.
    2. da, am banuit ca m'am hazardat cu parfumurile. mi se pare imposibil sa nu fi incercat in ziua de azi cineva ceva similar, azi - epoca lui neobisnuit = beton!

    RăspundețiȘtergere
  3. Mi, a name I call myself26 octombrie 2011 la 00:11

    acum ca am descoperit si cine este persoana la al carei blog faci referire, cred ca ar fi fost util sa pui link catre el sau sa citezi, pentru cazul in care altii vor sa citeasca ce a avut de spus si sa le dai sansa sa fie/sa nu fie OBIECTIVI. in caz contrar "te supui parerii personale", prin urmare te contrazici.
    apoi mai vorbim despre DIFERENTA dintre un act sexul reciproc consimtit (fie barbati cu femei, barbati cu barbati, femei cu femei) si unul in care tu posezi, iar celalalt se lasa posedat caci nu poate/nu stie altfel

    RăspundețiȘtergere
  4. ps. pentru ceilalti. info. e
    este vorba de blogul unei prietene a ei.
    unde se sustine ceea ce spuneam mai sus in baza unor atitudini dominante in ziua de azi. meme chose...
    acolo se discuta acel subiect, aici se discuta altul.

    RăspundețiȘtergere
  5. Parca te lasasei de citit. Am o clienta ce inca isi asteapta printul care sa-i daruiasca cutii cu bomboane si flori sub anonimat, gratie romanelor si operelor in care s-a adancit. Are vreo 40. Tu pe cine astepti?

    RăspundețiȘtergere
  6. Mi, a name I call myself26 octombrie 2011 la 12:28

    "just fals" pe principiul "pentru ca asa zic eu". hihihihihihi! petit pauvre fache!

    RăspundețiȘtergere
  7. Aoleu.....

    Si ce, e ceva rau in "pentru ca asa zic eu"? :P

    Se "intampla" sa-l stiu pe onor posesorul acestui blog de ....neste ani.... Si iecsperientia mi-a aratat ca de cate ori a zis fa asa / e asa "pentru ca asa zic eu" ..... in the end mereu a fost ca el !!! Si zau ca pe baza de logica solida, nu abureli. Ceea ce mie uneia mi-a simplificat viata la un mare fel!
    Avem disonanta? Ia sa intrebam Castleless. Si pe urma....problem solved! Apai nu e simplu?? :D

    RăspundețiȘtergere
  8. @ anonim... iphone... petrosani... am atat de multe raspunsuri incat mi'e greu sa aleg. daca realmente te interesa subiectul te lamurea acest blog. dar nu, tu ai intrebat facand introducere cu o tanti aparent susceptibila de diverse lipsuri.
    deci se concluzioneaza ca doar vrei sa freci cuvinte. si sa creezi impresii.

    impresia pe care o creezi este ca... lacune. doua concluzii gresite in doar cateva randuri: ca m'am lasat de citit si ca astept.

    RăspundețiȘtergere
  9. @ ioana. merci. dar din pacate a inceput sa imi creeze impresia ca nu poate sa inteleaga.

    RăspundețiȘtergere
  10. @ mi...
    a. partea in care crezi ca demonstrezi ca ma contrazic este incoerenta. aduni mere cu oi si zici ca nu'mi da rezultatul cu coleoptere.

    b. a doua fraza din acel comentariu al tau introduce alt subiect decat cel al acestui articol desi spusesem ca nu are ce cauta aici. si in plus iti aratasem deja de ce acel tip de argumentatie nu sta in picioare. o data la tine pe blog si inca o data la prietena ta pe blog.

    c. imi este aproape evident ca din cele trei elemente ale comunicarii (ethos patos logos) tu elimini logosul. deci oricum nu am cum sa iti demonstrez nimic folosind idei coerente.

    d. ...ironic mi se pare faptul ca in realitate deschisesem acea discutie batand saua catre subiecte cu reala substanta. urmau in povestire subiectivitate/obiectivitate, jung, arhetipuri, platon, constiinta. dar v'ati impiedicat inca de la liniute si bastonase.
    daca mi se cere sa argumentez cum sustin acele trasee cognitive e ok, o fac daca am timp si rabdare in acel moment.
    dar daca mi se cere sa argumentez de ce ar fi apa uda... zic pas. deci pas.

    RăspundețiȘtergere
  11. Bine Liviu, fi tu destept. Fără alte impresii.

    RăspundețiȘtergere

spui, semnezi.