..............
Iar fata aceea, iata,
Se uita la mine cu sufletul...
Nu, draga, nu te deranja sa ma iubesti.
O cafea neagra voi servi, totusi
Din mana ta.
Imi place ca tu stii s-o faci
Amara.
(Marin Sorescu)
..............

joi, 24 martie 2011

Pareri si dreptati pentru toata lumea

.
Totdeauna exista si o a doua parte a povestii. Adica un alt aspect, o alta imagine obtinuta din alt punct de vedere, cu alta categorie de informatii. Cel putin inca una.

Insa asta nu inseamna automat ca toate aspectele devin egale ca valoare. Si ca toti au dreptate, fiecare in felul sau.

In mod ciudat, in ziua de azi asa se considera. E argumentul final. Fiecare are dreptate in felul sau. Lucru pe care nu'l contest.

De fapt fiecare are dreptul sa greseasca in felul sau!

Daca ar fi un principiu, daca ar fi adevarata acea pozitie - “fiecare are dreptate in felul sau” - automat am putea arunca la gunoi tot sistemul de justitie.
Fiindca dintr’un anumit punct de vedere aici intervine justitia (sau cel putin doreste): analizeaza care dintre parti are imaginea povestii bazata pe informatii mai multe, pe informatii sau relationari corecte (ori utile daca abordam din alt punct de vedere).

Pagubitul are povestea lui coerenta / corecta pentru el. Hotul are povestea lui coerenta / corecta pentru el.
Pagubitul spune “carligele de pescuit din aur erau ale mele, imi provocau o placere aparte cand pescuiam intre cele doua insule ale mele din yachtul meu de 17m”.
Hotul spune: “cand m’a concediat pentru ca dupa ce spalasem puntea chiuaua ei s’a usurat fix in fata usii catre dormitorul lui am vrut sa iau ceva minor care sa asigure hrana copilului meu pana gasesc alta slujba”.
Sau.
Pagubitul nu mai spune nimic, are un topor infipt in occipital.
Celalat spune: “n’a vrut sa’mi dea de buna-voie portofelul si m’am enervat!

Daca ambele parti ale povestii ar avea aceeasi greutate, cel ramas viu din exemplul de mai sus ar trebui sa plece liber.

Multitudinea povestilor diferite pe acelasi subiect este data de gradul diferit de informare, de aspectele luate in calcul, ceea ce duce la diferente calitative intre povesti – ameteala cu relativismul punctului de vedere este o… ameteala.

Iar folosirea uzuala a lui “fiecare are dreptate in felul sau” este doar o gogorita sociala aruncata pentru a netezi spinarile orgoliilor incapabile de a’si recunoaste unele limitari.

Asa ca de cate ori o auzi nu o considera ca reala.
.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

spui, semnezi.