..............
Iar fata aceea, iata,
Se uita la mine cu sufletul...
Nu, draga, nu te deranja sa ma iubesti.
O cafea neagra voi servi, totusi
Din mana ta.
Imi place ca tu stii s-o faci
Amara.
(Marin Sorescu)
..............

marți, 15 martie 2011

Seara

.
In seara asta sunt trist. M’am intalnit intamplator cu un vechi prieten.  Un tip deosebit. Rar. Poate prieten e mult spus. Cunostinta cu multe puncte comune.

N’am crezut ca voi ajunge sa spun asta vreodata – dar nu mai pot aici. Ma sufoca marlania.”.  Nu este genul care sa ia lucrurile in tragic, nu este genul care sa se implice emotional cu rapide turbulente… este genul calm, linistit, echilibrat. Asa ca o asemenea afirmatie din partea lui are o alta greutate. Decat daca ar veni din partea mea, care (uimitor) ma aprind repede. (uimitor pentru cei care ma stiau pana acum zece ani)

Si Gelu pleaca in Germania. Mona lui e deja plecata.

Vorbind cu el am realizat ca iar am inceput sa’mi ignor latura intelectuala. Am inceput din nou sa evit sa iau contact cu ceea ce ma defineste ca om, ceea ce ma scoate din randul furajatelor. Actiune facuta ca forma de supravietuire.

Vorbind cu el am realizat ca nu este doar la mine, dintr’o parere subiectiva, senzatia de sufocare in fata avalansei de mitocanie, prostie, marlanie trecute azi in randul valorilor ce trebuiesc integrate de individ pentru a se integra depedeve social.

Zilele trecute ceva mi’a amintit de rezistenta prin cultura – forma de rezistenta impotriva regimului acela.
Si imediat piticul responsabil cu idei noi mi’a spus ca azi este nevoie de gasirea unei forme de rezistanta a culturii. In fata regimului acesta. Regimul in care valoarea culturii este data de… cifra de vanzari! Un act cultural este masurat in functie de incasarile produse… incasari produse de catre masa cvasiinculta, de catre numarul de voturi create automat sau intentionat de catre aceeasi masa prin accesarea unor pagini de internet.

Mai inainte de asta, joi, pe drum spre munte spuneam unor prieteni despre cultura de valoare. Unde termenul valoare nu poate fi stabilit prin topuri. Top de vanzari. Top de accesari. In cultura nu poti face ciorba asta.
- Pai si cine spune ce e valoros si ce nu? Temistocle Popa?
Inca nu stiu. Probabil. Un fel de Temistocle Popa, dar care avand har si avand toata viata dedicata acestei zone... acesta ar avea compententa, legitimitatea pentru a face astfel de delimitari.

Si uite’asa ajungem iar la autoritate. Si la conceptia gresita referitoare la democratie. Cum ca ar insemna ca multimea devine un supermen in orice domeniu! 

Cu toate ca multimea dispretuieste preocuparile intelectuale isi aroga totusi capacitatea de a fi posesoarea fructelor acestor preocupari - detinatoarea adevarului, detinatoarea stiintei a ceea ce este bine si ce este rau, fara a fi capabila de a intelege ce inseamna una sau alta.

Multimea e mai tampita decat cel mai prost membru al ei. E demonstrat stiintific! (ca place asta – e de mare angajament acest argument cu demonstratia sti’ntifica - ethos la greu!)

Dar in ziua de azi multimea e factor decizional omniprezent, omnipotent.

Cultura de valoare dispare. Inlocuita de cultura banoasa. Babilonul este aici.
.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

spui, semnezi.