.
partea 1. idiotul lui dostoievski
o multime de personaje cu multiple nume, prenume si surnume. la fel de muzicale ca o unghie
zgariind pe tabla, of corce.
un tip aparte alearga dupa doua iepure, si ele aparte.
o alege pe una, ea il refuza, dar fireste il pastreaza in
preajma.
prin jocul de lasa’ma’mi place. fuge de el constant. apoi
fuge in drumul lui. si o ia de la capat.
un rival (de la aceasta) incearca sa il ucida desi printul
se hotarase si ii declarase ca nu se va mai amesteca in viata ei.
a doua in schimb este ceva mai normala. ea doar il ridiculizeaza
in public si declara in mod repetat ca nu vrea sa aiba de a face cu el.
astfel incat se ajunge firesc
(!) la scena in care cele doua se cearta pe el!
neverosimilitate si incoerenta…: tipul o alege pe cea care
ii mai trasese clapa de cateva ori, cu rivalul care incercase deja odata sa’l
ucida, caruia ii promisese ca nu se mai amesteca. povestea bazandu’se initial
pe promisiunea ca el este al’fel decat cei multi.
si toate astea raspandite pe cca 700 de pagini, in mare
parte plicticoase. din care inca mai am vreo 50 de parcurs.
nu.
un tip aparte este print rus si are bani.
este aparte prin refuzul de a trai, vorbi, preta la
potlogariile pe care le traieste, vorbeste, la care se preteaza societatea din
jurul sau.
personajul este inconsistent creat, ba avand o capacitate
deosebita de a percepe natura umana in profunzime ba, nu o intelege deloc.
astfel ca se anuleaza principala sursa de interes din carte. si personajul
principal devine inconsistent, neverosimil.
si toate tensiunile cartii apar din neverosimila lipsa de
comunicare (ca in prea multe alte carti / filme).
singurele puncte de lumina raman cateva paragrafe pe care voi
incerca sa le copiez. dar din nou… raspandite pe aproape 700 de pagini… trist.
este genul de carte pe care ma gandeam sa’l scriu cu mai
multi ani in urma. n’importe quel sujet, doar sa’mi creez ocazia de a arunca
ici-colo cateva idei interesante, poate utile. dar sa am timp si bani pentru a
abera timp de 700 de pagini?
partea 2. a vorbi
am mai vazut inca un film de curand care arata (sau pretindea ca arata) societatea engleza acum circa o suta de ani.
la fel de panicati in fata substantei.
iar acum imi amintesc de diagnosticul lui jung asupra lui nietzsche: a facut greseala de a vorbi public despre cele de nerostit.
si mi'amintesc de reticenta panicata si agresiva de saptamana trecuta a unui grup de la voley de a discuta o problema de principiu aparuta ad-hoc. eram 3 care gaseam subiectul interesant, unul care era momaie, inca unul indecis, dar minoritatea de doi urla cel mai tare sa ne oprim din discutie... ca suntem la voley. se pare ca ei considera ca exista o incongruenta intre miscarea fizica si exercitiile de gandire. si cand ma gandesc ca pe vremuri m'am alaturat acelui grup tocmai pentru ca avea capacitatea de a ridica la fileu nu numai mingi frumoase dar si idei interesante... a fost suficient sa dispara un singur om si ceilalti au decazut imediat, probabil la nivelul lor real.
revenind la subiect, azi m'am intrebat daca asa vorbea societatea in trecut, evitand intr'un mod panicard substanta lucrurilor sub pretentia rafinamentului sau asa vorbeste dintotdeauna si o va face pururi? o multime de diverse, ferindu’se sa spuna lucrurilor
pe nume, neferindu’se insa sa isi dea cu parerea despre tot si toate,
continuand sa se pazeasca insa de pericolul de a li se clarifica subiectul.
...inconstient probabil ferindu’se de fapt de a nu ramane fara topicuri.
fiindca odata clarificate… ce sa mai aberezi despre ele?
cred ca la asta s’au referit cei care au sustinut ideea de a
spune lucrurilor pe nume. insa cei multi
au denaturat’o, la fel ca pe ‘carpe diem’. au ales alte lucruri pe care sa le spuna pe nume. si anume cele de la
limita de jos a comportamentului.
asa ajungem la distanta intre vorba si gand. intre vorba si
fapte nerostite.
faptele de la limita de jos a comportamentului exista si
daca nu se vorbeste despre ele la teveu’ 23/24. e adevarat. dar! se comit mult mai rar, mult mai cu perdea, mai
inofensiv pentru societate, pentru victime.
cand toata lumea vorbeste despre ele toata ziua ele devin
fapte comune. pe care nu se mai fereste nimeni sa le faca, nu si la mai
cenzureaza nimeni.
verbalizarea slabeste autocenzura (necesara pentru o
societate functionala).
cand vorbesti despre un subiect il treci treptat din zona ‘nici
eu nu prea vreau sa recunosc, incerc sa ma abtin’ in zona ‘ok, este normal’.
.
nu prea ai inteles foarte multe din cartea asta,nu?asa mi se pare...mai bine ai incerca s-o recitesti,mai cu atentie,pentru ca merita...dostoieski are totusi niste idei geniale,chiar daca exagereaza cu descrierea unor idei,filozofii sau unor personaje fara prea multa importanta in opera(vezi Ippolit)...totusi,dostoievski e scriitor rus,care la fel ca si tolstoi,avea obiceiul de a proiecta ideile sau framantarile acelei perioade (problema feminina,religioasa) in opera..oricum,nu relatiile amoroase sunt cele care definesc cartea,chiar nu sunt deloc importante...daca asta ai inteles,e nasol..nu poti sa spui ca vroiai sa scrii si tu o carte ca "Idiotul",cand nici macar n-ai citit-o cu atentie...e pacat doar sa rasfoiesti un astfel de roman
RăspundețiȘtergerenu prea ai inteles cui te adresezi, nu?
RăspundețiȘtergeremai bine ai incerca - inainte de a considera ca eu nu am inteles marile idei - sa iti dai seama daca nu cumva diferenta culturala si rationala dintre noi nu face cumva ca ceea ce tie sa iti para mare, mie sa imi fie insuficient.
de altfel limitarea ta culturala e evidenta din felul in care ignori faptul ca dupa vigula se lasa pauza. ca dupa cam toate semnele de punctuatie.
lectii de cultura poti da nu dupa ce stapanesti gramatica, ci dupa ce astfel de aspecte devin pentru tine axiomatice. pentru ca asta se intampla dupa ce ai inghitit atata cuvant scris incat devine putin probabil sa nu se fi inchegat o baza de pe care sa iti poti sustine o pozitie.
si suplimentar, in acel moment, dupa ce ai citit suficient de mult, divers si daca ai noroc sa ai si o dotare multumitoare a rationalului vei inceta sa iti mai rupi dinti de lapte in taria numelui autorilor sau in taria logicii unor idei (putrede insa in esenta).
acestea fiind spuse cred totusi ca am mentionat deja ca da, am gasit si idei remarcabile la nenea asta. doar ca dezamagitor de putine.
ceea ce face ca interventia ta din start sa fie evident lipsita de esenta, deci generata de o emotie (probabil orgoliu) nu de logos (de logica ori justete). ciudat insa, nu un (probabil) orgoliu suficient de puternic incat sa iti dea forta de a te si semna.