.
din oglinda ma priveste un chip slabit, cu pometii iesiti,
cu scobituri la tample, epuizat… nu stiu cine dracu’ este asta dar asta nu este eu. si merg mai departe. ma trezesc din ce in ce
mai greu, ma culc la fel de greu (adorm repede dar decizia de a ma culca e
tratata ca un dusman) si bonus, ma mai trezesc peste noapte. degeaba, fara
motiv.
incepusem sa citesc un romanel al lui sienkiewicz – dragut,
beletristica de capa si spada la nivel de roman istoric in care e ok sa se tina
cu ursul dar parca un pic prea mult, totusi nici chiar atat de mult incat sa
devina gretos ca rosul lui pamuk – insa am gasit la o promenada de duminica
amor intellectualis al lui i vianu.
gasit si luat. luat si pe motivul unei discutii excelente (cu
vreo 6 ani in urma) cu un profesor de filozofia culturii, pe marginea ierarhiei
si revolutiei valorilor a lui vianu. tudor sau ion, nu mai stiu care. si nici
nu am gasit referiri care sa ma lamureasca pe de o parte care si pe de alta
parte cat. cat a spus vianu si cat am amplificat noi subiectul – profesorul si
cu mine.
deci am schimbat carticica.
simt vag prin randuri o anumita larghete – in sens negativ,
in sens de lipsa de precizie, de corectitudine – insa fara a putea pune degetul
pe ceva anume. dupa cateva pagini gasesc o marturisire a pilonilor culturali ai
autorului. primul este amintit thomas mann. putine contacte am avut cu el,
neclare insa a intrat in sertarul cu ‘asa nu’. in pagina urmatoare este elogiat
bergson. de astadata contactele au fost pastrate in memorie – ‘asta clar NU!’.
schisma este gata.
insa continui sa citesc desi este clar, avem platforme
diferite. ceea ce initial simteam vag, acum stiu de unde vine. conceptii opuse
in unele teme fundamentale.
este mentionat si schopenhauer. amintiri… chiar daca s. este
prima mea dezamagire, amintirile provocate merita. initial l’am admirat. pe la
vreo 16 ani, pentru vreo 30-40 de pagini. apoi… ceva scartaia. o lua pe aratura
fara baza, fara argumentatie solida. avea argumentatie, dar nu era solida.
pacat, inceputul fusese excelent. dupa un an sau doi il gasesc intr’o
conversatie de sueta. amintit de un tip care nu excela cu dovleacul, incepand o
conversatie in contradictoriu aproape furibunda cu tipa pe care vroia sa o…
convinga. si atunci l’am reevaluat. pe s., nu pe prieten. prin prisma efectelor
pozitive sau negative pe care le putea produce in societate. acea recantarire a
fost o noua abordare care a precedat cantaririle mult mai importante ale lui
freud si apoi nietzsche, in mod paradoxal fiecare avand efecte groaznic de
nocive social, desi pozitia ‘recunoscuta’ (vorba cuiva) nerecunoscand
dezastrul produs de f.
revenind la discutia amicului cu schopenhauer, am mai
realizat atunci doua lucruri: ca daca incerc sa spun partile pozitive ale lui (din
putinul citit de mine), atunci cand le verbalizez devin banale. nu stiu in ce
masura pentru ca ideea este mai pura decat cuvantul iar in trecerea de la idee
la cuvant se pierde din… “inefabil” sau pentru ca pur si simplu ideile odata
puse in cuvinte mai putin inmiresmate isi dovedeau goliciunea. si a doua, ca daca
incerc sa le spun unde apare ruptura in esafodajul lui… nimeni nu intelegea.
unul era orbit de adulatie, cealalta de negatie, dar niciunul nu avea
capacitatea de a vedea fisurile.
cu toate astea, acea conversatie a fost o placere in sine. i
vianu: T. spunea, in gluma: “ma imbat de lumina spiritului meu”. Voluptatea de-a
gandi, de-a simti functionarea mintii tale e o betie usoara, fara consecinte
fiziologice dezagreabile. Cine a cunoscut aceasta intoxicare superioara nu se
mai desparte de ea. (…) Cufundarea in inconstient este o regasire a izvorului Castaliei din adancurile pe care le vedem prin intredeschidere,
unde nu pasim niciodata. A gandi e inalta, vertiginoasa betie, care aspira la “radacina”. Nu sunt de acord cu legarea inconstientului aici ci doar cu placerea de a pluti in gandire.
(si trecand la subiectul siestei)
Mai tarziu am inceput sa ma intreb daca nu era, oprirea in
miezul zilei, si altceva. sau daca nu simtea, el, ceea ce si eu am simtit mai
tarziu: siesta nu e numai un popas in alergarea in Lumea dezagreabila, vulgara
sau doar agasanta (oui mon ami). E o tentativa de-a opri o clipa uratul
existential (oui again). E o rasuflare adanca, o sinucidere temporara care te ajuta sa’ti
reiei, reinviat, calatoria prin lume.
superb.
in momentul in care ajunsese la “a opri” si a trebuit sa dau pagina, ceva in
mine a zambit sperand ca spune despre oprirea lumii a lui castaneda. iar asta s’a
intamplat si a doua oara cand am citit, scriind citatul, cu speranta ca poate
prima data n’am fost atent si am pierdut referirea.
si ultima remarca pe ziua de azi, despre plictiseala.
Intr’o zi de vara, in vacanta, cuprins de un fel de lene, de
dorurile neintelese ale unui baiat de zece ani, i-am spus ca ma plictisesc. Vocea
ei dragalasa s-a facut aspra. “Un baiat destept (ma intreb daca n-a spus “un om”,
extinzand porunca) n’are voie sa se plictiseasca”, a spus. “Citeste!” Apasa
asupra mea posibilitatea celui mai mare blestem care poate exista: plictisul. Plictisul
care face timpul inutil “Si intreaga ta viata”, mi-a spus, mult mai tarziu, o
persoana careia i-am povestit aceasta scena, “n-a fost decat o straduinta sa
dezminti ca te’ai putea plictisi, ca te’ai putea face vinovat de acest pacat”.
in preajma adolescentei n’am avut pe cineva care sa’mi spuna
asta despre plictis “Citeste!”. insa am descoperit ca nu exista plictis cand
poti gandi. si ii intrebam pe multi de ce se plictisesc… pentru ca nu au cum.
pot gandi! probabil ca unii se simteau jigniti. evident, din prostie.
acum insa nici eu nu mai gandesc ca la 20 de ani. din varii
motive. cantitativ vorbind, se vede ca sexul si gandirea la 20 de ani sunt
altele decat la treizecisiceva.
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
spui, semnezi.