.
Provocarea cea mai mare pe care am intalnit’o:
cum il convingi pe omul limitat ca este limitat, si ca trebuie sa isi ajusteze
deciziile in functie de sfaturile celor mai dotati decat el? Sa nu mai decida
dincolo de limitele sale? Sa nu creada ca poate gandi orice, cantari orice.
Pentru ca aici ne’a adus Renasterea cu a sa
punere a omului in mijlocul universului.
Pana
atunci Dumnezeu era centrul atentiei (in gandire, in arte, in conceptii, in
convingeri) – astfel ca omul se raporta la si in consecinta tindea constant catre o forma superioara a sa.
Dar incepand
cu Renasterea Omul a devenit centrul atentiei – astfel ca omul nu a mai tins
catre o forma superioara a sa ci catre om. Si asa cum spunea Caragiale, cel
care nu merge inainte sta pe loc, ba chiar se poate spune ca da inapoi pentru
ca nu avanseaza. Da, omul de cand s’a raportat doar la el insusi nu a mai avut
unde sa avanseze si a regresat. Fiindca daca punctul in care esti il consideri
ca fiind o culme, un varf, singura deplasare pe care mai poti efectua este in
jos. Fiindca ti’ai interzis sa mai vezi suisul, drept care nu ai cum sa mergi
in acea directie.
Incepand
cu Renasterea omul comun nu a mai putut exista. Fiindca fiind deja un varf al
existentei, omul – nici un om – nu mai putea fi… comun. Fiecare este – adica fiecare se considera – masura tuturor lucrurilor.
Acesta
fiind un alt exemplu al greselii ca accesul la cultura ridica omul. I s’a spus
omului comun ca el este masura tuturor lucrurilor ca sa i se arate subiectivitatea sa
si el a inteles ca el este capabil sa masoare toate lucrurile.
Revenind
la provocarea despre care spuneam – o am in doua planuri: unul larg, la nivel
social si unul redus, la nivel personal, in discutie directa.
Social.
Consider
ca este imposibil sa depasesti provocarea de a il face pe omul limitat sa
asculte de omul superior intr’o societate in care cuvantul de ordine este „fiecare lupta pentru el”. Pentru ca in
aceasta societate cel limitat il priveste pe intelectual ca fiind cel mai
periculos adversar. Si nu va asculta de el, il va huidui, il va ignora,
marginaliza.
Rolul fundamental
al intelectulalului de a’si ajuta societatea, de a ii da sfaturile cele mai
bune pentru a se feri de crivatul greselilor, de negura totalitarismului il vad
blocat din start atat in societatea pseudo-comunista din care unii cred ca am
iesit, unde intelectualul era dusmanul de clasa al oamenilor muncitori, cat si
in societatea capitalista in care pasamite am fi intrat, prin mecanismul spus
mai sus: in capitalism avem o societate homo
homini lupus drept care cei mai puternici sunt cei mai periculosi astfel ca
cei mici se coalizeaza obligatoriu impotriva lor pentru ca ei reprezinta
amenintarea cea mai serioasa.
Iar noi
suntem acum in situatia in care intelectualul este blamat din ambele
perspective: atat cea pseudocomunista – in mentalul colectiv existand inca
remanente abordarile vechi – cat si cea a noii ordini sociale – a singuratatii
individului impotriva tuturor.
Astfel
ca sursa problemei este tipul de societate, si mai precis convingerea ca suntem
singuri si luptam impotriva celorlalti pentru fiecare bucatica de capital. Pentru
fiecare centima in plus.
Iar la
nivel redus, la nivel personal...
Am avut
in ultimii ani de vreo trei ori pusa pe masa provocarea: demonstreaza’mi
ca esti mai destept decat mine.
Am accentuat
acel „mi”, pentru ca el este problema. Demonstratia este posibila in sine, sau
fata de o terta persoana care are nivelul superior acelui mi.
Dar
cum sa ajunga sa inteleaga mi’ul ceea
ce nu e capabil sa inteleaga?
Fiindca
aici se reduce provocarea: arata’mi ca nu
inteleg ceea ce nu pot intelege, si arata'mi ca tu intelegi ceea ce eu nu inteleg! Nu ceea ce sunt capabil sa inteleg dar inca nu inteleg, ci ceea ce nu sunt
capabil sa inteleg, ceea ce nu voi intelege niciodata datorita nivelului intelectului meu, dar este totusi posibil de inteles.
Ceea ce
este logic imposibil (si din start denota nivelul celui care emite aceasta
cerere).
Deoarece
intrand in zona de neinteles pentru el,
el va respinge orice argument ca
fiind fara fond, ca fiind o aberatie. Tocmai pentru ca nu il poate intelege. Nu
poate intelege argumentatia. Ca in orice argumentatie, pleci de la simplu la
complex, el triumfa orgolios ca iti
intelege argumentele simple deci nu ai dreptate, iar cand legi intre ele
argumentele simple si ii arati vastitatea din spatele lor la care nu poate
ajunge… el o neaga pentru ca tocmai faptul ca nu o poate atinge.
Pe de
o parte in acest punct demonstratia este deja efectuata.
Numai ca
el nu poate percepe acest lucru.
Si lui
arata’mi i se elimina mi’ul. Aratarea, adica demonstratia in
sine exista dar nu catre acel mi. Fiindca mi nu o poate intelege…
.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
spui, semnezi.