..............
Iar fata aceea, iata,
Se uita la mine cu sufletul...
Nu, draga, nu te deranja sa ma iubesti.
O cafea neagra voi servi, totusi
Din mana ta.
Imi place ca tu stii s-o faci
Amara.
(Marin Sorescu)
..............

vineri, 23 octombrie 2009

statul roman


Am spus saptamana trecuta cum in birocratia noastra stai cu mortul pe masa contempland vesnicia pentru ca medicul te trimite la politie pentru o hartie, iar politia (comunitara, adica cu 4 clase) la medic inapoi pentru hartia pe care o cereai in prima instanta medicului! Doua hartii care in opinia fiecaruia deriva din cealalta. Sarpele aztecilor in materializare concreta in aparatul de stat.

Saptamana asta am regasit patternul. Notarul te trimite la fisc pentru o hartie, fiscul te trimite la dracu pentru ca nu ai hartia pentru care te’ai dus la notar din start…

Altfel… toate’s bune. Functionarii de stat fac greseli de scriere in acte oficiale. Confunda un e cu un i (in scrisul de mana acestea pot fi asemanatoare). Altii inlocuiesc Foarea cu Florica (sau invers) intr’un certificat de deces. Pentru greselile lor de scriere platesti tu, nesimtitul care are tupeul sa’i deranjeze cu pretentii de intocmire de acte. Pai cum crezi tu neofitule ca esti capabil sa umbli sa rezolvi sfintele acte care sunt evident doar la indemana cunoasterii lor celeste!? Pentru ca dupa 30 de ani alti functionari de stat (urmasii) iti dau din umeri si iti refuza actele pe motiv de neconcordante de nume. Si te mai si trateaza cu sictir.

Ca assa’s ei. Tare rapid suparaciosi. Te trimite notarul cu niste hartii facute de ilustra’i persoana la primarie. Functionarul public din primarie se simte ofuscat pana in maduva oaselor ca “nu ne fac noua notarii programul!” – asta dupa ce am asteptat respectiva functionara sa vina dintr’o discutie amicala. Numai vreo 10 minute. “Si de ce a facut doua hartii? – Era suficienta una! Punea ambele nume pe o hartie!” ne certa pe noi de zor, oamenii simpli, pentru ca ar fi gresit notarul. Si oricum nu vi le dau pe loc pentru ca persoana care le scrie este plecata. Adica functionarul public pleaca si aparatul de stat se opreste. Una din roti are frana pusa. Si daca era doar una, era mai simplu, dar sunt doua! Adica daca veneau doi oameni cu cate o hartie era ok. Daca vine un om in doua randuri cu cate o hartie este ok. Dar daca vine un om cu doua hartii deodata nu mai este atat de simplu! Matematica functionareasca… Saptamana viitoare se rezolva! Eu inconstientul imi luasem o singura saptamana concediu ca sa rezolv cateva contracte... asa ca am avut o privire diafana... Vazand'o functionara publica mi'a aruncat regeste: Termenul legal este de 30 de zile! Termen legal si saptamana pe care le'am suntat eu de capul meu gasind alta solutie, recte ajungand la alt functionar public, pe care l'am abordat invaziv cu o buna dispozitie si o efervescenta cotropitoare incat i'am indus din start starea de rezovlare de probleme... si o modica spaga de una suta mii. Bani vechi. Asta in schimbul evitarii unui drum pana la dracu in praznic dupa doua timbre fiscale de cate 1 leu (nou)....

Fiscul are propria gandire abstracta. Atunci cand functionara mi’a scuipat refuzul de a’mi elibera o hartie pentru ca nu am act de deces ca sa dovedesc ca sunt mostenitorul, am considerat ca a fost un mesaj redundant: intelesesem deja mai devreme ca este vita. Insa cand am vazut pe tipizatul oficial al fiscului ca se cere act doveditor de mostenitor: certificat de deces… I’am trecut pe toti in categoria celor initiati in contacte astrale. La drum de seara cu picuratoarea stricata… de unde picuratoarea mea afla ei care sunt mostenitorii dintr'un certificat de deces? Eu gheorghe devin peste noapte mostenitorul lui ion vecinul al carui certificat de deces l’am gasit intr’un fel sau altul? Oricine pune mana pe un certificat de deces, al oricui, in ochii fiscului devine mostenitor al respectivului! Dupa ce ca iti cer j’de mii de hartii, nici nu ti le cer pe alea coerente!

Dar le’am inventat contramasura. Ca sa nu ma mai trezesc ca vor si alte hartii la care nu s’au gandit din prima, m’am dus cu toate actele familiei din ultimii 50 de ani! E adevarat, am masina, ferice de mine! Si pusesem la suprafata act de nastere al meu ca sa arat ca sunt descendent / mostenitor al lui x, si act de nastere al lui x din care se vedea ca este descendent / mostenitor al lui y. Iar cand aceeasi vita care ma scuipa de 3 zile m’a intrebat care este gradul meu de rudenie cu y si a descoperit ca nu se pupa situatia mea cu cea standard (pen’ca saream o generatie) i'am propus insumi eu sa’i dau inca un act de deces. Si mai vroiam sa’i mai bag pe gat inca doua de nastere daca vedeam ca mai rumega ceva. Iar miscarile le’am facut cu talc: am deschis in geamlacul ei ingust ditai dosarul cu sute de hartii, ca sa perceapa ca o sunt gata sa o mitraliez cu toate tampeniile de acte posibile.

Asa ca in fiecare zi poti rezolva cate o hartiuta maxim necesara pentru o alta hartiuta. Si multe sunt hartiutele Domnului!

Din cand in cand se intampla sa fie doi (!) functionari plecati. Iti dai seama ca sunt deja doua roti cu frana pusa, iar efectele sunt tip avalansa... D’asta din cand in cand aflam ca au trecut douazeci de ani degeaba (parazitii), fara sa se faca nimic, fara sa se aplice legi samd.

Oprescu se da leu paraleu ca a anulat contractul cu aia care in amar de vreme din patru strazi au renovat doar una (centrul istoric bucuresti). A doua zi altul ne anunta ca Oprescu a supt un corn cu lapte cand a facut respectiva afirmatie. Si explica de ce.

Candideaza Be-he-he-cali la presedintie. Mi se face frica. Din nou.

Acum o saptamana sor’mea imi propunea sa incep totul de la cap cu alti oameni imprejur. Adica in Olanda. Sa ma duc la ea. Candidoza Becali… Un var imi spunea ca asculta stirile ca sa afle cand sa plece din tara. Candida Becali… Cred ca var’miu nu asculta stirile care trebuie. Sa treaca pe guerilla... un spital din cluj nu mai opereaza decat urgentele din lipsa de fonduri. Va asigur ca psd’istii cu care mergeam la biliard nu au scazut sumele cu care inteapa statul pe liniile de aprovizionare din scoli, spitale…

Dar tot ce am spus aici este despre aparatul de stat roman! Nu despre romani in general, nu despre Romania. Romania nu este statul, Romania nu sunt gunoaiele care plutesc la suprafata! Romania suntem noi. Iar in momentul in care eu si cunoscutii mei ne purtam civilizat am dreptul sa afirm ca Romania este civilizata! Si am dreptul sa cer sa mi se dea voie sa'i impusc pe cei despre care am scris aici...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

spui, semnezi.