..............
Iar fata aceea, iata,
Se uita la mine cu sufletul...
Nu, draga, nu te deranja sa ma iubesti.
O cafea neagra voi servi, totusi
Din mana ta.
Imi place ca tu stii s-o faci
Amara.
(Marin Sorescu)
..............

joi, 23 septembrie 2010

existenta este organica

 .
Cred ca mi’am gasit un nou prieten. Nae Ionescu.

Pentru ca iata:
In considerarea fenomenelor sociale  metoda lui “are ca punct de plecare eliminarea conceptului de cauzalitate mecanica din explicarea intamplarilor si inlocuirea lui prin cel al corelatiei organice. Metoda aceasta nu e, Doamne fereste, o inventie a mea. Ea este aplicata cu succes din ce in ce mai impresionant si in mecanica, si in fizica, si in biologie. E adevarat ca, in comentarea vietii politice romanesti, eu sunt singurul care o utilizez constant – sau, si mai precis, eu si prietenul meu Onicescu. Metoda aceasta procede prin identificare de structuri si apeleaza, ca atare, in primul rand la intuitie, la putinta de a vedea. Asta nu e chiar asa de usor. Asta cere o anumita maturitate in observatie, o anumita experienta, si mai ales, renuntarea la orice personalism si la orice pretentie – asa de inerenta iluminismului – de a crea realitatea prin jocul logic al ratiunii.”

Saru’mana mult celor de la muzeul literaturii care au deschis taraba in herastrau.

Prin gulerasele dantelate - visatoare de f'utuli zglombii si prietenosi, de care spuneam si ieri - au fost introduse in circulatie publica o serie de conceptii eronate. Ca cunoasterea rationala ridica / evolueaza individul uman, sau chiar societatea cu totul, ca tot ce misca are o cauzalitate mecanica, ca... lista'i lunga.

Asa am ajuns ca orice neghiob ce a putut repoduce cu ajutorul memoriei  cateva randuri de manual (memoria proprie sau a fituicei) capata certificare azi pentru a decide! A decide din pozitie de doctor, de dascal, de manager cu sute de oameni in subordine.

Separarea calitativa a oamenilor folosind instrumentele bunului-simt nu este o anacronicitate. Nu este o discriminare. Este o functionare organica a societatii umane.
.

4 comentarii:

  1. de acord, desi in plan general n-am sa inteleg niciodata de ce a aderat la Miscare. asta cum s-ar putea explica? functionarea organica a societatii l-a impins catre asta?
    era chiar singura reactie posibila a intelectualitatii acelor vremuri? habar n-am. de-aia sunt confuza cand vine vorba de Nae Ionescu sau Eliade. Mihail Sebastian s-a simtit tradat atunci, si nu pot sa nu-i tin partea, desi din punct de vedere intelectual ii admir si pe Nae Ionescu si pe Eliade.
    mi se pare ca Jurnalul lui Sebastian descrie foarte bine epoca asta, ar trebui sa-l citesti daca nu cumva ai facut-o deja.
    p.s. prefer sa raman anonima daca nu ti-e cu suparare

    RăspundețiȘtergere
  2. ok... ip ciudat. acum este din mijlocul politic al europei. deci nu mai cred ca esti c a . nu spun mai mult pentru ca vrei anonima.

    n'am citit jurnalul lui sebastian, am sa'l caut.

    de ce a aderat? am sa raspund cu e posibilitate de la nivel emotional.

    poti ajunge la concluzia (deznadejdea) ca omul de rand formeaza o masa atat de stupida incat o mana solida (a principiilor spirituale) este cea mai curata solutie.

    eliade - sebastian - tradare... cred ca am citit ceva despre subiect... si ajunsesem la convingerea ca eliade nu a tradat. cel care s'a simtit tradat a avut respectiva traire pe baza unor orgolii mai degraba decat pe baze reale.
    ceea ce spun e corect in masura in care ceea ce am citt era corect. si banuiesc ca e vorba de dosarul de urmarire de la siguranta statului / securitate, care cuprindea si articole, discutii ale intelectualitatii vremii.

    RăspundețiȘtergere
  3. jurnalul il gasesti pe scribd. mie mi-au placut scriitorii interbelici, si peste tot in romanele lor gasesti piese ale unui puzzle imens numit istorie :)

    RăspundețiȘtergere
  4. azi am ajuns din nou aici. am citit mare parte din jurnal. m'am oprit cand n'am mai putut suporta cum se plange de discriminare de douasutepatruzecisiceva de pagini incoace, ca din cauza discriminarii o duce prost... in timp ce nu ia in calcul nici ca varianta ipotetica angajarea, luarea unui job. solutiile lui sunt de forma "am nevoie deci de o vacanta la ski, la Paltinis". "va trebui sa renunt la o fata din casa" - deci el cand se plange ca o duce prost, ca e discriminat - evreu fiind - are mai mult de o "fata in casa, taranca simpla".

    RăspundețiȘtergere

spui, semnezi.