..............
Iar fata aceea, iata,
Se uita la mine cu sufletul...
Nu, draga, nu te deranja sa ma iubesti.
O cafea neagra voi servi, totusi
Din mana ta.
Imi place ca tu stii s-o faci
Amara.
(Marin Sorescu)
..............

duminică, 12 iulie 2009

superman

am urmarit o emisiune despre superman. cateva ore. cum a aparut, ce benzi desenate au fost, filme au fost, de ce, cum samd. istoria completa.

la un moment dat un tip a spus: girls want to date batman but live with superman. pentru ca superman este cinstit, de incredere samd. la naiba, tipu' avea dreptate. batman are misterul, are inteligenta, superman are forta bruta. am vazut cateva cazuri socante in care fete / femei inteligente (de fapt, cele mai inteligente pe care le'am cunoscut) au ales astfel. pentru casatorie: forta, necontand faptul ca puterea venea intr'o forma semibruta. de fapt, fara partea de bruta, puterea nu este observata bine.

superman. unul din pionii stralucitor ambalati, prin care constiinta colectiva a fost convinsa ca uriasul fortos este tipu' pozitiv, iar omul de stiinta (in anii '38 luther era un om de stiinta nebun) este omul rau. omul de stiinta a fost asociat cu nebunia si lipsa de principii, in timp ce muschii au fost asociati cu forta morala. daca ma gadesc la copii... da, firesc au dreptate, in clase si pe strazi copii slabi dar tocilari sunt cei care ii terorizeaza pe toti ceilalti, in timp ce sarmanii musculosi stau cuminti si nu se iau de nimeni in mod gratuit, doar pentru ca pot.

ca sa nu se inteleaga gresit, nu este vorba de implicari personale aici, n'am avut astfel de probleme in scoala, sau pe strada. deoarece am reusit o politica de neutralitate. si in mod ciudat (si inexplicabil pentru mine) uneori cand deschideam gura eram ascultat de ambele parti. dar trebuia sa o fac cu moderatie, asa cum mi'a spus la un momend dat oros (sufletul gastii de nesimtiti in liceu): "maxu', nu intinde coarda. te lasam in pace, dar lasa'ne si pe noi sa ne distram. altfel te bagam si pe tine intre ei". firesc, prin distractie intelegeau batjocorirea altora. insa daca eu nu am fost afectat direct, nu inseamna ca ma impacam cu scenele cotidiene in care cei slabi erau batjocoriti. imi fierbea stomacul. in armata am considerat ca deja batjocoririle astea din categoria "pentru ca pot" nu mai sunt copilarii. si daca nu sunt suficiente cuvintele... in primele doua saptamani de armata m'am batut cat nu ma batusem pana atunci in scoala si liceu adunate la un loc. nu pentru mine. ci pentru aceia care erau slabi si acceptau sa faca munca altora fara sa aiba curaj sa cracneasca. apoi pentru mine. stiam de la inceput ca voi deveni astfel paratraznetul nesimtitilor si ca daca imi pun pielea pentru un timorat nu voi avea sprijinul lui la nevoie. dar ce puteam pati? traisem toata copilaria sub teroarea unui adult, intr'un raport de forte imposibil. pe cand noii dusmani pe care mi'i faceam erau doar de varsta mea...
la naiba, am divagat enorm. back to superman. din alta perspectiva. imi place, firesc, superman. imi plac filmele. imi plac si serialele cu el. il consider argumentul cel mai bun impotriva inelului lui gigi (gyges). si nu fiindca cineva il pune pe superman sa faca doar lucrurile bune, desi acesta are puterea de a face orice, ci pentru ca oamenii au aprobat de sapte decenii incoace acest comportament. superman este argumentul existentei Valorilor. daca azi se face stiinta cu experiente de 30 de subiecti si corelare logica palida (ori penibila) intre ipoteza si concluzii, atunci sunt sapte decenii in care experimentul superman a aratat ca omul (probabil vreo 20 de milioane de subiecti) au aderat emotional la acel mod de comportament. ah, si extrem de important: este vorba de subiecti care fac parte din toate culturile dominante azi ale pamantului. deci nu este nici conditionare culturala in aceasta valorizare pozitiva cvasiunanima a comportamentului lui superman...

si il mai consider pe superman, impreuna cu restul pleiadei de eroi inventati de cultura americana defularea refularii! ( :D) . in societatea americana s'a intamplat mai demult ceea ce aici se intampla recent. morala urmeaza spiritualul in drumul naval pe apa sambetei. discursul moral devine la fel de ridicol cum a devenit si cel spiritual la un moment dat. insa omul are nevoie ca Valorile sa fie afirmate, confirmate. in lipsa bisericii, care sa ne aduca aminte de partea umana din noi, ascultam filme cu supereroi care fac acelasi lucru. freud gresea. exista in noi o baza populata cu Valori. platon avea mai multa dreptate vorbind despre metempsihoza decat freud despre natura umana. in turnul babel american au fost inventati eroi care sa mascheze discursul moral sau spiritual de care omul are nevoie. pentru a'si aminti ca este mai mult decat un mamifer biped cu un deget opozabil, un dram de inteligenta si o gramada de tehnologie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

spui, semnezi.